Domů / Slovník / ŽELEZO
Kategorie
Odběr novinek
Slovník: ŽELEZO
Patří mezi tzv. esenciální prvky, jejichž působení v těle má zásadní význam pro správné fungování organismu. V lidském těle se nachází asi 3 - 5 gramů železa. Z tohoto množství je většina vázána v molekulách hemoglobinu (červené krevní barvivo), který zajišťuje okysličování organismu. Menší procento železa je pak zastoupeno ve svalové bílkovině myoglobin, kde se podílí na okysličování svalů. Zhruba 1 % železa najdeme v enzymech, které zajišťují buněčné biochemické reakce. Nepatrné množství tzv. transportního železa se účastní přenosu železa ke všem tkáním v těle. Zásobní železo tvoří zhruba 15 %; tělo si jej uchovává do zásoby pro případ nedostatku.
Laicky řečeno: železo působí v organismu všude a člověk se bez něj jednoduše neobejde.
Nedostatek železa: Doporučená denní dávka železa je 10 - 20 mg, přičemž množství závisí na úbytku minerálu. Nejčastějšími příčinami ztráty železa je krvácení v důsledku menstruace, porodu, úrazu nebo chirurgického zákroku, apod. Další příčinou může být porucha příjmu železa, kterou může způsobovat například nadměrná konzumace čaje, kávy nebo některých léků. Nedostatkem železa trpí ženy během těhotenství či v období kojení, vegetariáni a osoby s nedostatečným přísunem vitamínu A.
Nedostatek železa vede k anémii (chudokrevnost), která se projevuje zvýšenou bledostí, únavou, slabostí, ospalostí až apatií. Vlivem nízkého obsahu železa v krvi je organismus nedostatečně okysličován. Během těhotenství může snížená hladina železa způsobovat řadu komplikací.
Zdroj železa: Luštěniny – fazole, čočka, listová a košťálová zelenina – špenát, brokolice
vybrané druhy ovoce - jahody, meruňky, švestky, oříšky, mandle, rozinky, obiloviny, celozrnný chléb
Užívání vitamínů C nebo B6 podporuje vstřebávání železa v organismu
© Používáme e-shop oXyShop X5 od společnosti oXy Online s.r.o.